Wszystkie kompetencje społeczne opierają się na świadomym kontakcie z ludźmi. Kluczowa w nim jest umiejętność komunikowania się. Na to, czy uda nam się skutecznie porozumieć, wpływ ma kilka czynników.
Kanał to innymi słowy sposób, w jaki się komunikujemy. Najprostszym będzie bezpośredni – twarzą w twarz. Technologia dała nam jednak nowe możliwości i coraz chętniej korzystamy z telefonów czy internetu. Wbrew temu, co mogłoby się wydawać komunikacja w taki sposób może być utrudniona. Tracimy przecież możliwość zobaczenia drugiej osoby, jej emocji i mowy ciała. W zamian możemy użyć emotikonów, które dają tego namiastkę.
Kod to nic innego jak język, którym się porozumiewamy. Chodzi tu oczywiście o języki narodowe jak polski czy angielski, ale także język migowy, slangi, symbole i wyrażenia typowe dla jakiejś subkultury czy grupy społecznej. Dobór kodu do sytuacji jest niezwykle ważny – obie strony muszą go znać i rozumieć.
Wszystkie okoliczności komunikowania się, takie jak miejsce, czas czy panujące normy kulturowe nazywamy kontekstem. Pomaga on zrozumieć to, co nie zostało powiedziane wprost, ułatwia też zrozumienie ironii lub żartu.
![](https://aktywni.kolping.pl/wp-content/uploads/2020/04/schemat-1-1024x496.png)
Jak mówić?
Aby nasz przekaz był jasny i zrozumiały, musimy dostosować język do osób, z którymi rozmawiamy. Inaczej powinniśmy się wyrażać w konwersacji z seniorami niż na czacie naszej ulubionej gry. Warto pamiętać, że druga osoba nie ma dokładnie takich samych doświadczeń i wiedzy jak my, więc nasz komunikat powinien być precyzyjny, bez niedomówień. Ważne jest także odpowiednie dostosowanie tonu głosu. Powstrzymajmy się od udzielania nieproszonych rad i oceniania naszych rozmówców. Pamiętajmy, że jesteśmy odpowiedzialni za nasze słowa.
Jak słuchać?
Słyszeć nie zawsze znaczy słuchać. Ludzie mają tendencję do porównywania się z innymi i ich oceniania. Słuchając drugiej osoby warto na chwilę odłożyć na bok własne doświadczenia i skupić się na perspektywie rozmówcy. Podczas rozmowy możemy potakiwać i utrzymywać kontakt wzrokowy, da to drugiej osobie miłe poczucie, że aktywnie jej słuchamy. Zadawajmy też pytania otwarte, dzięki temu nasz rozmówca będzie mógł wypowiedzieć się bez presji i ograniczania odpowiedzi do tak lub nie.
Mowa ciała
Choć często o niej zapominamy, jest niezwykle ważna i może zmienić wydźwięk całej wypowiedzi. Powinniśmy zadbać, aby nasze gesty i postawa były zgodne z przekazem i dostosowane do miejsca i rozmówców.
![](https://aktywni.kolping.pl/wp-content/uploads/2020/04/workplace-1245776_1280-1024x682.jpg)