Kto pyta, nie błądzi – słów kilka o zadawaniu pytań

Współpracując na co dzień z ludźmi warto znać podstawowe techniki zadawania pytań. Dzięki nim znacznie szybciej i sprawniej uzyskamy potrzebne nam informacje. Pytania można podzielić na dwa typy: otwarte i zamknięte. Te pierwsze pozwalają rozmówcy na rozwinięcie swojej odpowiedzi, a nam na zdobycie szerszej perspektywy. Pytania zamknięte najlepiej sprawdzą się pod koniec rozmowy. Dzięki nim upewnimy się, że dobrze zrozumieliśmy naszego rozmówcę.
Rozmowę warto rozpocząć od pytań najbardziej ogólnych, przechodząc potem do tych bardziej szczegółowych. Możemy wtedy delikatnie wyczuć naszego rozmówcę i łatwo pokierujemy dyskusję w wybranym kierunku. Możemy wtedy wybrać jeden interesujący nas aspekt i to o niego dopytywać. Używając tej techniki możemy być niemalże pewni, że odpowiedzi są szczere i prawdziwe. Dodatkową metodą jest rozpoczęcie pytaniami luźno związanymi z tematem tak, aby z każdym kolejnym stawały się one bardziej merytoryczne. Rozmówca będzie wtedy naturalnie opowiadał, a my możemy być pewni, że żaden istotny szczegół nam nie umknął.
Przy stosowaniu wszelkich technik musimy pamiętać, aby nie sugerować rozmówcy co ma odpowiadać. Nasze intencje powinny być jasne i jawne. Nie chcemy przecież, żeby zwykła rozmowa zmieniła się w manipulację czy przesłuchanie 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *