Kompetencje społeczne w pracy zawodowej

Czy są potrzebne, czy jednak najważniejsze są kwalifikacje i umiejętności zawodowe? Obecny rynek pracy rozwija się w kierunku coraz większego udziału sektora usług. Kilkadziesiąt lat temu w Polsce królowały duże zakłady pracy, gdzie większość załogi wykonywała prace fizyczne. Obecnie, dzięki ogromnemu rozwojowi nowoczesnych technologii i komputeryzacji ludzi zastąpiły precyzyjne maszyny, ograniczając zatrudnienie w przemysłowych gałęziach gospodarki. Wzrosło natomiast zapotrzebowanie na różnego rodzaju usługi – zarówno w formie bezpośredniego spotkania z klientem face to face, jak i zbudowane  na zasadzie korporacji obsługujących ogromne liczby klientów na całym świecie. Takie firmy zatrudniając pracowników często nie kierują się posiadanymi przez nich „twardymi” kwalifikacjami i umiejętnościami, bo do konkretnych, specjalistycznych zadań przygotowują przeszkolenia i kursy, a właśnie zwracają uwagę na potencjał kompetencji interpersonalnych, które sprawiają, że dana osoba staje się członkiem całego, dobrze współpracującego zespołu.  O ile takie kompetencje społeczne posiada.
Wchodzenie w interakcje z innym,i w tym poprzez stosowanie odpowiednich technik komunikacyjnych, poprawne i jasne wyrażanie się, aktywne słuchanie, umiejętne zdawanie pytań, umiejętność negocjacji, używanie przekonywujących argumentów to tylko niektóre z umiejętności, które mogą zdecydować o sukcesie w pracy. Umiejętność współpracy z innymi oraz aktywne uczestnictwo w działaniach zespołu przy realizacji wspólnych zadań i celów przynosi sukces całemu zespołowi i daje satysfakcję tworzącym go osobom. Posiadając takie osobiste zasoby łatwiej jest odnaleźć się w grupie.
Osoby młode, dopiero rozpoczynające swoje życie zawodowe, w trakcie rekrutacji często nie są w stanie „zabłysnąć” doświadczeniem. Jednak rekruterzy i specjaliści działu HR podczas rozmów kwalifikacyjnych często przeprowadzają specjalne testy, mające na celu zweryfikowanie predyspozycji zawodowych. Na ich podstawie są w stanie ocenić, czy dana osoba posiada odpowiednie kompetencje, między innymi społeczne, do pełnienia danego stanowiska. Dlatego warto je rozwijać, aby zwiększyć swoje szanse na dobrą pracę.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *