Mowa ciała

Mówić bez słów
Mowa ciała czyli komunikacja niewerbalna to niezwykle istotny element każdego procesu komunikacji. Ruchy naszego ciała mówią o naszych emocjach i intencjach znacznie więc niż słowa. To z nich otrzymujemy aż 65% informacji o naszym rozmówcy. Mimo, że większość z nich wykonujemy zupełnie nieświadomie, warto znać podstawowe schematy, które decydują o tym jakie wrażenie sprawiamy.
Mimika
To najważniejszy element mowy ciała. Za wyraz ludzkiej twarzy odpowiadają 43 mięśnie, które są w stanie stworzyć aż 10 000 kombinacji! Oprócz sygnałów łatwych do zauważenia i zinterpretowania jak uśmiech czy łzy pojawiają się również takie trwające ułamek sekundy. To one najczęściej świadczą o prawdziwych emocjach i są niemalże niemożliwe do opanowania. Warto więc skupić się na sygnałach, które z łatwością możemy zmienić. Najprostszym sposobem by wzbudzić w rozmówcy sympatię jest rozluźnienie mięśni twarzy i utrzymywanie kontaktu wzrokowego. To drugie bywa jednak podchwytliwe. By nasz rozmówca nie poczuł się nie komfortowo nasze spojrzenia nie powinny spotykać się na dłużej niż 5 sekund, w pozostałym czasie możemy przesuwać wzrok po jego twarzy lub skierować go delikatnie ponad jego ramię. Powinniśmy unikać patrzenia w dół i spoglądania w inne strony – nasz rozmówca odniesie wtedy wrażenie, że jesteśmy przestraszeni lub niezainteresowani konwersacją. Wiele o naszych odczuciach powiedzieć mogą źrenice – rozszerzone wskazują na szczere zainteresowanie i zaangażowanie.
Postawa
Wyróżnia się dwie główne postawy: otwartą i zamkniętą. Pierwsza z nich odbierana jest pozytywnie, wyglądamy wtedy na zainteresowanych rozmową, gotowych do dyskusji i pewnych siebie. To przede wszystkim wyprostowane plecy, lekko uniesiona głowa i ręce ułożone wzdłuż ciała lub delikatnie zwrócone w stronę rozmówcy. Druga postawa – zamknięta wskazuje, że jesteśmy znudzeni, niepewni lub agresywnie nastawieni. Żeby uniknąć sprawiania takiego wrażenia, należy unikać krzyżowania rąk i nóg. Nie powinniśmy także zbytnio nachylać się nad rozmówcą, jeżeli nie chcemy by poczuł się zdominowany. Wiele problemów sprawiają nerwowe ruchy rąk i dłoni – np. stukanie o biurko. W stresujących sytuacjach warto mieć przy sobie długopis – bawiąc się nim zajmiemy czymś ręce, wyglądając przy tym bardziej profesjonalnie.
Głos
Dobranie odpowiedniego tonu głosu do przekazywanych przez nas informacji jest niezwykle ważne. Nie chcemy przecież znudzić słuchaczy ani sprawić wrażenia agresywnych czy zdenerwowanych. Mimo, że nie brzmi to zbyt skomplikowanie w praktyce może sprawić nam wiele kłopotów. Ton głosu i tempo mówienia dokładnie obrazuje jak czujemy się w danej sytuacji. Jeżeli będziemy wypowiadać się cicho i powoli nasi rozmówcy od razu wyczują, że nie czujemy się pewnie, jesteśmy zdenerwowani i przestraszeni. Z kolei mówiąc głośno możemy sprawić wrażenie niecierpliwych i agresywnych.
Zanim ludzie zaczęli posługiwać się mową, głównym sposobem komunikacji była właśnie komunikacja niewerbalna. Wciąż jest ona kluczowa w kontaktach z innymi, jednak w zależności od osoby, może się różnić. Nie należy przekazu niewerbalnego traktować jako pewnika, a jedynie jako wzmocnienie przekazu.

 

Jak wyglądać na PEWNEGO SIEBIE (nawet jeśli się nie jest)

 

Kammel Czanel #42

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *